Державна установа « Тернопільський обласний лабораторний центр МОЗ України»

«Гаряча» телефонна лінія 

тел. 

(0352) 52 - 81 - 83

за адресою:

46008 м.Тернопіль, вул. Федьковича,13; 

E-mail: 

МОЗ України Тернопільський областий лабораторний центр 

teroblses@mail.te.ua


Вплив факторів навколишнього середовища, на працездатність і стан здоров'я дітей і підлітків

 

 У результаті тривалого перебування дітей у закритих приміщеннях повітря забруднюється. Крім вуглекислого газу, який вдихає людина, організм виділяє в повітря більше 200 хімічних сполук: метан, етан, аміак, ацетон, метиловий і етиловий спирт, сірководень, хлорвміщуючі з'єднання, бензол та багато інших. Все це антропогенні виділення. Часто ці сполуки повітряних відходів вчені іменують антропотоксинами - людськими отрутами. А оскільки в даний час спостерігається зростання числа дітей з алергіями, то увага до повітряно-теплового режиму має бути також пильною.

 

Також стан повітряного середовища характеризують показники температури, вологості, швидкості руху повітря і т.п.
У приміщеннях шкіл температура повітря в класах і кабінетах повина бути 17-20о C, в майстернях по обробці металу і дерева 16-18 о C, в спортивному залі 15-17 оC, в роздягальнях при спортивному залі 19-23 оC, в актовому залі 17-20 оC, в бібліотеці 16-18 оC, в медичних кабінетах 21-23 оC, в спальних приміщеннях 18-20 оC; в умивальних 20-23 оC; у вестибюлі, гардеробі 16-19 оC; в туалетах 17-21 оC; в душових не нижче 25 оC.
В холодному приміщенні рухи учнів недостатньо координовані, значна кількість енергії витрачається на підтримання оптимальної температури тіла.
Якщо в класі жарко, діти теж додатково витрачають енергію внаслідок фізіологічного протистояння перегріванню. При цьому серцево-судинна система функціонує з напруженням, порушується водно-сольовий обмін, що призводить до швидкої стомлюваності школярів.
Велике значення для терморегуляції організму має відносна вологість повітря (відношення кількості водяних парів, які містяться у повітрі за певної температури, до максимально можливої їх кількості), в нормі - 40-60%.
Підвищена вологість повітря шкідливо впливає на організм, внаслідок чого наступає затруднення терморегуляції тіла через потовиділення. Несприятлива як для дітей, так і для вчителів сухість повітря (вплив на голос). У приміщеннях загально-освітніх закладів відносна вологість повітря повинна дотримуватися в межах 40 - 60%. Даний показник визначається психрометрами . Простий спосіб підвищення вологості: покласти на батарею мокрі рушники, нижній край яких потрібно опустити у посудини з водою.
На тепловий обмін організму діє також швидкість руху повітря. Надто велика його швидкість може спричиняти застудні захворювання, особливо - у разі спітніння.
Одним з завдань учителя при підготовці та під час занять є здійснення заходів, спрямованих на забезпечення нормальної температури, швидкості циркуляції та вологості повітря у класі.
Для підтримки оптимальних умов повітряного середовища необхідно:
- відповідність кількості дітей до нормованої наповнюваності;
- регулярність вологого прибирання приміщень з використанням дезинфікуючих та миючих засобів;
- використання всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).
Класні кімнати та кабінети провітрюють на перервах, а рекреації - під час уроків. Співвідношення площі фрамуг і кватирок до площі підлоги навчального приміщення повинна бути не менше 1/50. Фрамугами і кватирками слід користуватися протягом всього року.
До початку занять і після їх закінчення необхідно здійснювати наскрізне провітрювання навчальних приміщень. Тривалість наскрізного провітрювання визначається погодними умовами згідно з таблицею 1.
Таблиця 1.

Температура повітря на вулиці в градусах Цельсія Тривалість провітрювання приміщень
на малих перервах (хвилин) на великих перервах та між змінами (хв.)
від +10 до +6 4-10 25-35
від +5 до 0 3-7 20-30
від 0 до -5 2-5 15-25
від -5 до -10 1- 3 10-15
нижче -10 1-1,5 5-10


У теплі дні доцільно проводити заняття при відкритих фрамугах та кватирках.

Лікар з ГДП О.М.Гаврилюк